Voor wie zorgt
Wensen en grenzen bespreken bij dementie. Maar HOE en WANNEER?
We lezen allemaal in de krant over vergrijzing, grotere druk op mantelzorg, meer mensen die dementie gaan krijgen en het tekort aan zorgprofessionals.
Je zou er somber van worden.
Om de één of andere reden denk ik dan direct: ‘OK. Zo is het, die kant gaat het dus op, hoe kunnen we hier blijmoedig en constructief mee omgaan?
Waarschijnlijk wil je niet in de situatie terecht komen waarvan men later zegt: dit had onze vader of moeder nooit gewild. Wat dan wel?
Dit wordt een pleidooi om je te verdiepen in de fases van dementie. En om per fase te beslissen wat je in een wilsverklaring zou kunnen zetten. In de beginfases kun je nog sturen, je hebt nog iets te willen. Bijvoorbeeld: ik wil absoluut niet mijn persoonlijkheid verliezen. Of: laat alles maar gebeuren, ik leg mijn lot in de handen van een hogere macht.
Ik kwam een fijn hulpmiddel van twee pagina’s tegen op de website van de NVVE. Voor mensen die zich willen verdiepen in deze ziekte die velen van ons hebben of gaan krijgen. Het overzicht (zie bijlage) zet heel helder op een rij, wat je in fase 1 t/m 6 van dementie, moet doen als je niet het risico wil lopen om zeer ernstige dementie te krijgen.
Overzicht hier tussen plaatsen.
Het hebben van een wilsverklaring met je wensen en grenzen, zou eigenlijk net zo gewoon moeten zijn als een rijbewijs. Autorijden is moeilijk. Zwemmen trouwens ook.
Dementie krijgen en ouder worden is ook moeilijk! Dit gewoon maar laten gebeuren met je oude ouders, jijzelf of je partner is niet handig. Wat een risico’s! Verwaarlozing is een groot woord, maar hier niets over bespreken of vastleggen is dat eigenlijk wel.
Ik lever morgen zelf mijn derde wilsverklaring in, bij mijn huisarts. Hij is blij dat ik zo helder en op tijd ben. Ik ben blij dat het op papier staat. Mijn man en kinderen en netwerk weten hoe ik hier over denk. Ik wil echt geen vergevorderde dementie krijgen.
Volgens dit schema zit ik in fase 1: Niks aan de hand.
Het advies dat er staat, heb ik dus al opgevolgd. Check.
het geeft mij rust en mijn naasten ook.

Meer lezen over dementie, wilsverklaringen en eventueel euthanasie?
www.nvve.nl/informatie/euthanasie/euthanasiepraktijk/euthanasie-bij-dementie/
Meer artikelen
Voor wie zorgt
De verschillen tussen particuliere en reguliere woonzorg
Er zijn verschillen tussen particuliere en reguliere woonzorg. We hebben de kenmerken van een particuliere...
Geschreven door : Filica
Voor wie zorgt
Boek van de Maand Oktober 2025: Klein geluk
Zorgen voor een ander is vaak een marathon: je bent er dag in, dag uit,...
Geschreven door : Valtes
Voor wie zorgt
“Ik zorg gewoon voor mijn moeder”
Ze noemen het ‘mantelzorg’. Jij noemt het gewoon: doen wat nodig is. Een ritje naar...
Geschreven door : Erjen Derks